Meer bedrijven kiezen voor het gebruik van varkensvlees van dieren met een welzijnskeurmerk.
Opnieuw stapt een aantal bedrijven over op het gebruik van vlees van varkens die diervriendelijker zijn grootgebracht. Het gaat om Burger King, Stegeman, Domino’s Pizza, Olvarit, Mora en horecagroothandel Hanos.
Dat hebben ze toegezegd aan Wakker Dier, liet deze organisatie donderdag weten. Olvarit bevestigde de mededeling van Wakker Dier; de andere bedrijven waren niet bereikbaar.
Varkensvlees
De bedrijven kiezen binnen 2 jaar voor vlees van varkens met één ster Beter Leven van de Dierenbescherming of gelijkwaardig welzijnsniveau.
Voorheen gebruikten ze zogenoemde industrievarkens die volgens Wakker Dier onder slechtere omstandigheden worden gehouden. Varkens met één ster krijgen onder andere 25 procent meer ruimte en meer afleidingsmateriaal.
Alle Nederlandse supermarkten en groothandel Makro hadden al eerder beloofd vanaf komend jaar alleen nog vers varkensvlees te leveren dat voldoet aan de welzijnseisen van één ster. Albert Heijn en DEEN doen dit nu al.
Industrievarkens zitten hun leven lang binnen, op betonnen vloeren besmeurd met poep, aldus Wakker Dier. Een deel krijgt ademhalingsproblemen van de lucht en maagzweren van de stress. Ook wordt hun staart afgesneden om te voorkomen dat ze elkaar daarin bijten uit frustratie, aldus de organisatie.
Wakker Dier begint nu een radiocampagne gericht op ,,achterblijvers Kips leverworst en Subway sandwiches''.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl